ARKADAŞLARIMA SİZ DE KATILIN

7 Mayıs 2012 Pazartesi

RENKLERİ TANIYALIM

RENKLERİN DÜNYASINI KEŞFEDELİM

Renkler, sanatçıların farklı etkiler yaratmada kullandığı etkin bir araçtır. Heyecan, hareket, duyguları dışa vurma ve gerçekliği yansıtma gücüne sahiptirler.

19. yy. ortalarında fotoğraf makinesinin keşfiyle birlikte sanatçılar, çevremizi saran dünyanın renklerinin ışık sayesinde görülebildiğini keşfettiler. Bundan önce, lokal renkler göze ilk çarptıkları gibi kullanılmaktaydılar: gökyüzü maviydi, çimenler yeşil olmalıydı. Ama bu kadar basit olabilir miydi? Aslında güneşli bir günde gökyüzüne bakacak olursanız, ufuğa doğru giderek sararan ama başınızın üzerinde çok daha fazla mavi bir gökyüzü göreceksiniz. Buradan da anlaşılacağı gibi renkler ışığa bağlı olarak farklılaşırlar. Şimdi bunun nasıl gerçekleştiğini göreceğiz.





Renk teorisi


Beyaz ışık (gün ışığı), yağmur damlasının içinden geçtiğinde gökkuşağı renklerine (Renk tayfı) ayrılır. Eğer renk çemberi oluşturmak için tayftaki renkleri bir dairenin içine yerleştirecek olursanız ana renklerin birbirleriyle nasıl birleştiğini görebilirsiniz. Kırmızı, sarı ve mavi ana renkler olarak bilinirler: onlar saf renktir, başka bir rengin karışımından meydana gelmemişlerdir. Turuncu, yeşil ve mor olan diğer üç renk ise, ara renk olarak adlandırılırlar, çünkü tayfta gördüğünüz komşuları olan iki ana rengin bir araya gelmesiyle oluşmuşlardır.

Ana ve ara renklerin birbirleriyle karışmaları sonucu birçok farklı renk elde etmem mümkün. Örneğin, mavi ve yeşilin bir araya gelmesi turkuaz oluşturur. Sonuç olarak birbirleriyle karıştırılarak elde edilen renklere anımsattıkları değerli taş ya da çiçek isimleri konmaktadır. Boya satın alırken tüplerin üzerinde bu isimlere rastlayacaksınız.



Franz Marc (1880-1916) Sarı İnek.
Güçlü bir etki yaratmak için mavi ve kırmızılardan oluşan oldukça gerçekçi bir zemine yerleştirilmiş.

Siyah ve Beyaz
Yukarıdaki renk çemberinde de fark edeceğiniz gibi siyah ve beyaz bu çemberde yer almıyor. Işık bir objenin üzerinde vurduğunda, obje bu dalga boylarının bir kısmını emer ve geri kalan dalgaları bizim renk olarak gördüğümüz şekliyle geri yansıtır. Siyah renk dalgalarının tümünü emer, böylece diyebiliriz ki siyah aslında renk yokluğudur ve beyaz da tüm renklerin bir araya gelmesidir.

Kahverengi
Peki o zaman kahverengi nedir? Bu renkteki bir obje, dalga boylarının az bir kısmını emiyor, tüm diğer dalgaları geri yansıtıyor demektir. Üç ana rengi yada üç ara rengi kendi aralarında karıştırdığınızda birçok farklı kahve tonları elde edebilirsiniz. 
Claude Monet (1840-1926)
Monet ışık ve atmosferin etkilerini ifade etmek için ışık kullanırdı. Bu resminde de bir grup su zambağı sanki suyun içinde eriyip kaybolmuşçasına resmedilmişler.






Sıcak ve soğuk renkler

Renklerin sıcaklıkları denklemin bir başka parçasıdır (renk çemberinde görebilirsiniz). Renkler opak - transparan, karanlık - ışıklı, yarı saydam - impasto, dokulu - dokusuz, mat - parlak, canlı -soluk olarak da nitelendirilebilirler. İlerleyen sayılarda bu konuyla ilgili daha ayrıntılı bilgileri göreceğiz.


Temel resim paleti
Birbirleriyle karıştırıldıklarında resminizin belkemiğini oluşturacak renkler vardır. Aşağıda verdiğimiz renkler birbirleriyle en iyi karışan renklerdir. Viridian yeşiliniz, iki çeşit maviniz ve iki çeşit de sarınız varsa, ihtiyacınız olan tüm yeşilleri bu renklerin karışımından elde edebilirsiniz. Beyaz katmaksızın elde edebileceğiniz renkleri görmek için bu renkleri karıştırarak egzersiz yapabilirsiniz.
Siyah kullanırken özellikle dikkatli olun, fazla kullanılırsa resmi tümüyle öldürebilir (siyahın bir renk olmadığını unutmayın!). Raw umber (koyu kahve) ile ultramarin mavisini karıştırdığınızda siyah yerine kullanmanızı tavsiye edebileceğimiz harika bir koyu ton elde edeceksiniz.


Renk çemberi
Çemberin bir yarısında gördüğünüz kırmızı, turuncu ve sarı “sıcak renkler” olarak gruplanırlar. Çemberin diğer yarısındaki mavi, yeşil ve mor ise soğuk renklerdir. Bir yüzey üzerinde tüm renkler resimdeki gibi bir arada kullanıldıklarında, sıcak renkler daha çok göze çarpar ve öne gelir, buna karşılık soğuk renkler daha az göze çarparak geriye kaçarlar. Örneğin bir manzara resminde, arka plandaki ağaçları öndekilere oranla daha mavi-yeşil renklerde resmederek geri planda durdukları hissi verebilirsiniz.


Karşıt renkler, birbirlerini “tamamlayıcı renkler” olarak tanımlanırlar (sarı-mor, kırmızı-yeşil, turuncu-mavi). Yan yana duran renkler ise birbirlerini etkiler ve bulundukları alan üzerinde daha etkin olma savaşı verirler. Sanatçılar yüzeyde canlı alan yaratmak ve zıtlık sağlamak için bu etkiden faydalanır.




RESİM ve BOYALARLA İLGİLİ TEKNİK BİLGİLER 



"Bazı ressamlar güneşi sarı bir noktaya çevirir, bazıları da sarı bir noktadan güneş yapar."
                                                 Pablo Picasso

RENK KARIŞTIRMA İLE İLGİLİ ÖNEMLİ BİLGİLER

·         Daha değişik renkler elde etmek için doğrudan tüpteki renkleri karıştırmak yerine zaten karışım yapılmış renkleri kullanın.
·         Çoğu karışım problemi fazla karıştırmaktan kaynaklanır. Paletin üzerinde hafifçe karışım yapın.
·         Bazı kitaplar karışımda üç renkten fazlasını kullanmamayı önerir ancak önemli olan renk sayısı değil hangi renkleri kullandığınızdır. Boyanın karakteri ve sizin istediğiniz renk, karışımın nasıl olacağını gösterir. Her zaman parlak ve temiz karışımlar elde etmeniz için aşağıdaki şemayı incelemeniz faydalı olur .
·         Tamamlayıcı renkler (renk çemberindeki karşıtlar) yanyana gelince renk titreşimlerine yol açar. Karıştırıldıklarında birbirlerini nötrleştirirler.
·         Bir rengin yoğunluğunu kırmak için, onu siyah, gri veya sepya ile değil tamamlayıcı rengiyle veya burnt Sienna ile karıştırın.
·         Yoğunluğu yüksek karışım elde etmek için üçüncü ana renkten uzak durun. Üçüncü ana renk, diğer iki ana rengin karışımının tamamlayıcı rengi olduğu için tahmin edemeyeceğiniz bir şekilde karışımınızın yoğunluğunu kırar. Örneğin kırmızı ve mavinin violeti verdiğini biliyoruz; ne var ki, sıcak bir kırmızı (içinde sarı olan) mavi ile karıştığında donuk, düşük yoğunluklu bir violet verir, çünkü sarı violetin tamamlayıcı rengidir.
 
ANA RENK KARIŞIMLARI

Kural şudur:Yoğun ve parlak bir karışım için çemberdeki iki rengi karıştırırken, çizgileri geçmeyin. Sadece iki çizgi arasındaki renkleri tercih edin.
•  Yeşil grubunu karıştırırken çemberin sağındaki renkler içinde kalacağız. Önce mavi ve sarıdan eşit miktarda alıp ortalama yeşili elde ederiz. Daha sonra sarımsı yeşil veya mavimsi yeşil isteklerimize göre sarı ve maviden takviye yaparız.
•  Violet grubunu karıştırırken çemberin altındaki renkler içinde kalacağız. Önce mavi ve kırmızıdan eşit miktarda alıp ortalama violeti elde ederiz. Daha sonra kırmızımsı violet veya mavimsi violet isteklerimize göre kırmızı ve maviden takviye yaparız.
•  Turuncu grubunu karıştırırken çemberin solundaki renkler içinde kalacağız. Önce kırmızı ve sarıdan eşit miktarda alıp ortalama turuncuyu elde ederiz. Daha sonra sarımsı turuncu veya kırmızımsı turuncu isteklerimize göre sarı ve kırmızıdan takviye yaparız.
Bu sistemi test etmek için çizginin dışına taşıp diğer renklerden de karışım yapın ve sonuçlarına bakın. Karışımların daha az yoğun ve grileştiğini göreceksiniz. Örneğin, gamboge sarısı ile (çizginin öbür tarafındaki sarı) Ultramarine Blue (çizginin öbür tarafındaki mavi) karıştığında ortaya olive green (zeytin yeşili) gibi bir renk çıkar. Yani gerçek bir yeşil elde edilemez. Sebebini üçüncü ana renk kuralı makalesinde bulabilirsiniz. Toprak renkleri elde etmek için çizgi dışındaki renklerden karışım yapılır veya çizgi içindeki karışımlara bir miktar Burnt Sienna ilave edilir. Karışım yaparak elde ettiğiniz rengin çemberdeki tam karşısındaki renkten bir miktar alarak karışımın yoğunluğunu azaltabilirsiniz.
 
Karıştırma ipucu 1: Koyu olanı açığa katın
Koyu rengin çok az bir miktarının açık rengi değiştirme gücü vardır, ancak açık renk ile koyuyu değiştirmek için çok daha fazla boyaya ihtiyaç duyarsınız. Bu yüzden, mesela, açık mavi elde etmek için maviyi beyazla açmak yerine her zaman beyaza biraz mavi katın.

Karıştırma ipucu 2: Opak (örtücü olanı) transparan olana katın
Transparan ve opak iki rengi karıştırken örtücü olandan diğerine az az ilave edin..

Karıştırma ipucu 3: Tek pigmentli renkleri tercih edin
Çok parlak ve yoğun karışımlar elde etmek için karıştırdığınız renklerin tek pigmentten yapılmış olmasına dikkat edin. Kaliteli markaların tüplerinde boyanın kaç pigmentten yapıldığını gösteren açılamalar vardır.

Karıştırma ipucu 4: Mükemmel kahverengi ve gri karışımları
Resminize uyumlu ideal gri ve kahverengileri bulmak için karışım yapılmamış bütünleyici renklerden değil (kırmızı/yeşil; sarı/mor; mavi/turuncu) halihazırda paletinizde bulunan bu karakterdeki renklerden yola çıkın.

Karıştırma ipucu 5:Karıştırma işlemini uzatmayın
İki rengi karıştırırken iyice karıştırayım diye düşünmeyin, yani mikser gibi mütemadiyen karıştırmayın. Bir iki darbeden sonra karışıma dokunmayın, bazen bu şekilde rengin çok daha güzel göründüğünü göreceksiniz.

 
Alıntıdır

1 yorum:

  1. kısa gezinmeme rağmen blok'unuz hoşuma gitti.

    YanıtlaSil

Yapacağınız yorumlar benim için çok değerlidir.Bloğuma
izleyici olmadan gitmeyin lütfen. Desteklerinizi bekliyorum,mutlaka sizi ziyaret edeceğim.Şimdiden teşekkürler...